RSS2.0

LES TIC I LA DISCAPACITAT

Blog destinat a difondre i assessorar sobre les noves tecnologies de la comunicació i la informació per a les persones amb discapacitat i/o amb necessitats educatives especials.

LEER LA VERSIÓN DEL BLOG EN ESPAÑOL
READ BLOG IN ENGLISH

Els ordinadors per a discapacitats, especialment útils

dijous, 13 de maig de 2010

La conselleria andalusa d'Educació ha lliurat aquest any ordinadors portàtils a 173.595 escolars de 5è i 6è de Primària i 17.000 professors, uns instruments que són especialment útils en centres educatius que integren a alumnes discapacitats.

Així ho defensa Yolanda González, la directora de l'escola públic Jacaranda de Sevilla, que té 940 alumnes d'infantil i de primària, dels quals 44 són d'integració amb discapacitats com l'autisme o la ceguesa.

"El benefici de les noves tecnologies és per a tots, però per als alumnes amb educació especial és encara més gran", segons ha afirmat a Efe la directora del centre escolar, situat al barri sevillà de Sevilla Est.

Dels 44 discapacitats, alguns s'integren amb normalitat amb la resta dels companys després dels avenços que van obtenir a l'aula específica de suport, i de fet els seus pares no comuniquen en el seu entorn social i familiar la discapacitat per facilitar l'adaptació.

En una de les aules específiques de l'escola per autistes hi ha cinc nens atesos per una monitora i pel professor especialitzat Jonatan Sarria, que mostra una paciència infinita en el tracte amb els xavals, d'entre 4 i 11 anys.

Els autistes, amb un dèficit d'atenció, necessiten d'estímuls específics per a que realitzen diferents accions, i alguns dels recursos per a això són els ordinadors amb jocs i cançons, els pictogrames i les agendes que els regulen totes les seves activitats diàries i setmanals.

Un ordinador amb un joc de cançons els serveix als autistes per mantenir l'atenció i aprendre les lletres, una activitat durant la qual no perden detall i els manté concentrats.

Els pictogrames que tenen col locats per tota l'aula inclouen paraules i dibuixos amb activitats com "escoltar música", "parlar", "jugar" i normes com "assegut", "treballar" o "callat".

En una altra aula d'aquest col.legi, el petit Pere, invident de 4 anys, no pot amagar la seva satisfacció quan les professores li col.loquen davant d'un ordinador per practicar jocs que milloren els seus coneixements i que maneja gràcies als sons que emeten els programes informàtics i l'ús de diverses tecles.

Amb la màquina especial per a cecs Perkins, el petit Pere, que es va quedar sense vista amb només quinze dies, escriu en braille i completa les fitxes didàctiques al mateix nivell o fins i tot superior que els seus 24 companys de classe, els que tracten amb la mateixa naturalitat que a qualsevol altre alumne.

Les professores de Pere, Susana Utrera i Conchi Ruiz, coincideixen a afirmar que el invident, amb els seus alts coneixements de lectura i d'escriptura, "ha pujat el nivell" de la resta de la classe.

A més de les aules específiques per a discapacitats, hi ha altres en les que els alumnes que tenen un nivell d'autisme no sever i que han obtingut progressos s'integren amb les mateixes exigències que amb la resta dels companys.

Aquests alumnes ja fan servir amb normalitat els ordinadors lliurats per la Junta i les pissarres digitals, i la veritat és que no és possible distingir entre ells als que pateixen algun tipus de discapacitat.

Font: EFE

_________________________________
Portal web DIVERSITAT FUNCIONAL
http://www.diversitatfuncional.org/
Blog LAS TIC Y LA DISCAPACIDAD
http://discapacitat.diversitatfuncional.org/