RSS2.0

LES TIC I LA DISCAPACITAT

Blog destinat a difondre i assessorar sobre les noves tecnologies de la comunicació i la informació per a les persones amb discapacitat i/o amb necessitats educatives especials.

LEER LA VERSIÓN DEL BLOG EN ESPAÑOL
READ BLOG IN ENGLISH

Investigadors de la UGR dissenyen un sistema d'interacció per a persones amb autisme

dijous, 25 de febrer de 2010


Científics de la UGR han dissenyat un sistema de comunicació que permet a persones amb autisme relacionar-se amb el seu entorn a través d'ordinadors o terminals mòbils com telèfons, Iphone o Ipod

El grup de recerca en especificació, desenvolupament i evolució de programari (GEDES) de la Universitat de Granada ha dissenyat un sistema de comunicació que permet a persones amb autisme o un altre tipus de necessitats especials relacionar-se amb el seu entorn a través d'ordinadors o terminals mòbils com telèfons, Iphone o Ipod. El nou sistema funcionarà a través d'uns sensors col locats en l'habitatge o el centre educatiu, fins als que els usuaris enviaran la informació a través d'aquests dispositius, informa Andalusia Innova.

Des de la Facultat d'Informàtica i Telecomunicacions de la UGR, aquest grup va posar en marxa fa uns quants anys el projecte Sc @ ut, per elaborar comunicadors destinats a persones amb problemes de comunicació, com autisme, que contribuïssin a millorar les capacitats d'interacció i planificació i els ajudaran en les relacions socials. L'experiència del grup GEDES en el disseny d'aquest tipus de dispositius avala la creació dels nous instruments, en què la funció principal ja no serà la comunicació social, sinó la interacció amb l'entorn que permeti als usuaris realitzar determinades activitats.
En aquest sentit, la directora de l'GEDES, María José Rodríguez Fórtiz, explica que l'objectiu és adaptar els habitatges o els centres d'educació en els quals es desenvolupa l'activitat d'aquestes persones amb necessitats especials a aquests nous dispositius mòbils. Els usuaris podran, per exemple, obrir o tancar finestres o portes sobre el dispositiu que envia un senyal a sensors instal.lats a l'habitatge.

Propòsit final

Però el propòsit final és anar més enllà i que l'ordinador central que controli les accions tingui una lògica que ajudi a aquestes persones en la presa de decisions, a més de donar avís si es detecta algun tipus d'anomalia. El primer prototip s'està elaborant i les proves es realitzaran en alguns centres educatius de la província encara que, com passa amb els comunicadors, la investigadora destaca que les adaptacions aniran sorgint de la posada en marxa. "Són els afectats i les seves famílies i cuidadors els que ens ajuden a millorar les mancances del producte ja que s'apropi més a les seves necessitats", apunta la responsable del treball.

La investigadora assenyala que, a mig termini, pretenen avançar en les possibilitats dels comunicadors amb l'entorn, incorporant biosensors que controlin diferents constants de l'organisme amb els que el propi dispositiu pugui executar avisos quan les dades que registri no coincideixin amb la pauta normalitzada. Per exemple, es podria controlar el temps que un individu triga a pujar una escala i analitzar les seves constants durant aquesta activitat, de manera que si, en el moment en que estigui sol i realitzi l'acció, el sensor registra unes dades diferents, automàticament comuniqui a un centre d'emergències que alguna cosa està passant. "Aquest tipus de dispositiu té com a objectiu final, igual que en el seu moment van tenir els comunicadors de Sc @ ut, aportar als individus amb necessitats especials una major autonomia i tranquil.litat als seus familiars", postil.la María José Rodríguez.

A més, un altre dels objectius de treball del grup és donar suport als professors perquè puguin dissenyar exercicis educatius i unitats didàctiques que siguin realitzades de forma individual o cooperativa per un grup d'alumnes interconnectats. Un dels investigadors del grup, Álvaro Fernández López, està desenvolupant un programa anomenat PICA, per a iPod Touch i iPhone, que ofereix diversos tipus d'exercicis: trencaclosques, associacions d'elements a conjunts o exploració d'elements multimèdia. Els exercicis poden ser personalitzats per adaptar-se a les mancances i habilitats dels alumnes amb necessitats educatives especials.
Contacte: María José Rodríguez Fórtiz. Directora de GEDES.
Telèfon: 958243178
Correu electrònic: mjfortiz@ugr.es

Font: Mi angel sin voz http://mara.blog.zm.nu/
 
_______________________________
Portal web DIVERSITAT FUNCIONAL
http://www.diversitatfuncional.org/
Bloc LES TIC I LA DISCAPACITAT
http://discapacitat.diversitatfuncional.org/