RSS2.0

LES TIC I LA DISCAPACITAT

Blog destinat a difondre i assessorar sobre les noves tecnologies de la comunicació i la informació per a les persones amb discapacitat i/o amb necessitats educatives especials.

LEER LA VERSIÓN DEL BLOG EN ESPAÑOL
READ BLOG IN ENGLISH

Els subtítols per a sords en televisió són ràpids i dificulten extreure un significat global, segons un estudi

dilluns, 1 de desembre de 2008

Els subtítols que les televisions fan per a persones sordes o amb dificultats auditives són massa ràpids i la literalitat dels missatges orals dificulta els televidents extreure un significat global, segons un estudi realitzat per investigadores del Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i d'Educació de l'Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Les professores Cristina Cambra, Núria Silvestre i Aurora Lleial van analitzar mitjançant aquest estudi, que compta amb el suport del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) i del Ministeri d'Educació i Ciència, si els serveis de subtitulació que es van implantar fa gairebé 20 anys ajuden de veritat els sords a comprendre els missatges televisius.

Per a això van seleccionar 20 joves d'entre 12 i 19 anys, amb sordesa severa o profunda, escolaritzats en centres ordinaris de la província de Barcelona i que utilitzaven la llengua oral --amb l'ajuda de pròtesis auditives i la lectura de llavis-- com a mètode de comunicació.

Els joves havien d'explicar que succeïa en un fragment de la sèrie de TV3 'El cor de la ciutat', després de realitzar una primera visió només amb imatges, una segona amb so, però sense subtítols i una d'última amb sons i subtítols.

En finalitzar, el 30 per cent dels adolescents va comprendre el missatge global del discurs només amb les imatges, mentre que el percentatge era del 40 per cent en el cas del so i els subtítols.

Les investigadores també van realitzar altres estudis amb un grups de set menors d'entre sis i set anys i un altre amb un grup de 16 nens d'entre set i deu anys. En aquest cas, els menors van veure un fragment de la sèrie 'Shin-Chan' amb subtítols tradicionals en un primer moment i una altra vegada amb subtítols adaptats per les investigadores.

El resultat va ser que al primer passi només dos nens van entendre la història, mentre que en el segon cas el 65,5 per cent dels menors havia comprès en la seva totalitat el fragment.

REVISAR L'ACTUAL SISTEMA

Les investigadores consideren que l'actual sistema de subtítols no és un recurs "prou útil" per als joves sords ja que asseguren que la velocitat és excessiva i que la subtitulació literal dels diàlegs dificulta que els teleespectadors no tinguin temps de llegir els subtítols i mirar les imatges, i poder així extreure un significat global.

Per aquesta raó, van considerar necessari revisar els criteris de subtitulació i elaborar-ne altres que tinguin en compte la informació que ja aporta la imatge, el so i el llenguatge oral.

Un sistema adequat hauria de respectar l'heterogeneïtat del col·lectiu sord, segons les professores, i permetre al teleespectador elegir entre diversos nivells de subtitulació, segons els diferents grau de complexitat lingüística i la situació i cada persona.

A més, creuen que s'hauria de subtitular només la informació essencial que no es pugui entendre mitjançant les imatges i obviar aquella informació explícita que pot entendre el propi telespectador sense necessitat de subtítol.Van afegir que en el cas de menors és especialment important l'adaptació de subtítols, perquè aquests nens estan en procés d'aprenentatge de la lectura i els subtítols poden fomentar la motivació per llegir.Van considerar que els programes de televisió subtitulats poden ser un recurs més dels centres d'ensenyament per ensenyar als menors a llegir, no només als alumnes sords sinó en general, pel que les tres investigadores estan treballant en l'elaboració de material didàctic per als mestres i les famílies amb menors sords.


Fonts: SID http://sid.usal.es/mostrarficha.asp?ID=32557&Fichero=1.1
Europa Press (27/11/2008)______________________________________________________________
Diversitat Funcional, blog Las TIC i la Discapacitat
http://www.diversitatfuncional.org http://discapacitat.blogspot.com