En algunes ocasions els nens/as que pateixen algun tipus de discapacitat poden utilitzar les joguines comercialitzades, però en moltes altres ocasions l'accessibilitat de materials lúdics per a aquest tipus de nens/es és reduïda o nul·la. Quan la joguina no pot ser usada per part d'aquests nens i nenes tal com es comercialitza, de vegades és possible variar les regles del joc o realitzar algunes modificacions que permetin un aprofitament major de la joguina. Aquestes adaptacions poden ser molt senzilles (com fixar la joguina amb velcro a una base) o requerir la intervenció d'especialistes en el tema (per exemple, traduir els efectes sonors d'una joguina en efectes visuals).Com sabem, existeixen diversos tipus de discapacitat (motora, intel·lectual, sensorial...) i amb nivells d'afectació molt diferents. Aquesta diversitat genera una gran dificultat a l'hora de proporcionar valoracions o consells globals relacionats amb la selecció i adaptació de joguines per a aquests tipus de nens/es. No obstant això, existeixen una sèrie de pautes generals que hem esquematitzat en el quadre 2 que poden servir-nos d'ajuda en aquesta tasca.
Consells generals per a la selecció i adaptació de joguines per a nens i nenes amb discapacitat
- Per al desenvolupament del joc dels nens/es amb discapacitat és de vital importància que el disseny de les joguines sigui "disseny per a tots", de manera que nens/es amb i sense discapacitat puguin utilitzar els mateixos jocs en similars condicions.
- És important elegir joguines versàtils que permetin diverses formes d'interacció i a què se'ls puguin canviar les regles. D'aquesta manera serà més fàcil adaptar la proposta lúdica de la joguina a les circumstàncies de cada cas.
- Els materials de joc que utilitzin nens i nenes grans han de ser adequats a la seva edat, encara que aquests es trobin en una etapa de desenvolupament anterior. Per exemple, si proporcionem un centre d'activitats de manipulació a un nen/a de 10 anys amb discapacitat motriu, haurem d'adaptar la seva mida i les seves propostes de joc a l'esmentat nen/a; segurament no ens servirà un centre d'activitats dels que habitualment usen els bebès.
- És important saber que hi ha unes normes de seguretat per a la fabricació de les joguines i hem d'assegurar-nos que les adaptacions que efectuem en els mateixos no introduiran perills a la joguina. Per això és important consultar sempre amb un especialista.
- També és imprescindible consultar amb el pediatre o especialista mèdic corresponent en el cas de què el nen/a estigui portant a cap algun programa de rehabilitació, ja que aquest tipus de professionals ens ajudarà, sens dubte, a valorar l'adequació de cada adaptació o proposta de joc a les característiques de cada nen o nena en particular.
- En ocasions, els nens que pateixen algun tipus de discapacitat tenen ritmes d'aprenentatge diferents als altres nens, per això és important qüestionar i adaptar les indicacions d'edat que es proporciona sobre la joguina.
De tota manera, encara que és important conèixer aquestes consideracions generals a l'hora de pensar en adaptacions de joguines per a nens/es amb discapacitat, lògicament hem de partir de les possibilitats i característiques de cada un; això ens permetrà detectar la millor manera de plantejar la interacció de la joguina amb el nen en cada cas particular.
JOGUINES PER A NENS I NENES AMB DISCAPACITAT
A més dels consells i valoracions generals ja comentats, en els apartats següents al·ludirem concretament a consells de selecció de joguines i suggeriments per a la seva adaptació considerant tres tipus de discapacitat: motora, auditiva i visual.
Joguines per a nens/as amb discapacitat auditiva
Consells per a la seva selecció
- En joguines amb so és important que disposin de control de volum i sortida opcional d'auriculars a fi de poder adaptar el so a la possible resta auditiva del nen/a.
- En el cas que la joguina tingui efectes sonors, és important que aquests vagin acompanyats d'altres efectes perceptibles per a aquest tipus de nens/es (llums, imatges, vibracions...).
- És important tenir en compte que poden produir-se problemes d'acoblament d'algunes joguines electròniques amb els audiòfons. Per evitar-los és necessari consultar a un especialista que ens orienti en la selecció depenent del tipus d'audiòfon usat per cada nen/a.
Suggeriments per a la realització d'adaptacions
- Modificar la joguina per poder usar simultàniament auriculars i so pel canal habitual de la joguina, a fi de possibilitar el joc compartit de nens/es amb i sense deficiència auditiva.
- Adaptar dispositius electrònics que tradueixin els efectes sonors en un altre tipus d'efectes perceptibles pel nen/a.
- Col·locar dispositius electrònics que amplifiquin les vibracions de la joguina en produir efectes sonors.
- Realitzar adaptacions o canviar regles perquè els missatges que s'intercanvien durant el joc siguin escrits, no orals.
Joguines per a nens/as amb discapacitat motriu
Consells per a la seva selecció
- Que puguin ser manipulats mitjançant tècniques motrius que els propis nens/es puguin controlar.
- En joguines que disposin de polsadors o botons, que aquests siguin molt accessibles i fàcils d'accionar.
- Que les seves peces siguin fàcils d'encaixar.
- En estructures grans tipus mobiliari (cuines, bancs de treball...), que les seves dimensions permetin introduir les cadires de rodes en la seva part inferior per possibilitar un accés frontal a la joguina, o que possibilitin un senzill desglossament en mòduls per poder utilitzar-lo desmuntat sobre una superfície.
- Que permetin un fàcil accés a totes les seves possibilitats o funcions.
- En joguines de sobretaula és important que disposin d'antilliscants en la seva part inferior.
- Que no exigeixin gaire rapidesa de moviments o que es puguin regular els temps de resposta.
- Que no obliguin a efectuar moviments simultanis.
Suggeriments per a la realització d'adaptacions
- Fixar les bases de les joguines (amb velcro, imams, gats...) per evitar moviments no desitjats dels mateixos durant el joc.
- Modificar els vestits dels ninots a fi que resulti més fàcil posar-se'ls i treure-se'ls (per exemple, amb velcros a les costures).
- Engrossir peces, mànecs o agafadors per facilitar el seu agafament i manipulació.
- Col·locar recolzacaps, armilles o cinturons de subjecció per facilitar la conservació de la postura dels nens/es.
- Afegir cordes o varetes per facilitar l'arrossegament d'algunes joguines.
- Modificar les dimensions de la joguina (altura, profunditat...) per permetre l'accés al mateix de forma frontal.
- Incorporar elements en relleu (renecs, palanques, anelles, etc.) que facilitin la manipulació en moviments de gir de les peces.
- Adaptar la joguina per accionar-lo a través d'un botó extern.
- En el cas d'ordinadors de joguina, acoblar carcasses per facilitar l'accés individualitzat a les tecles del teclat.
Joguines per a nens/es amb discapacitat visual
Consells per a la seva selecció
- Que els objectes que representin les joguines o els seus accessoris tinguin un disseny senzill, realista i fàcilment identificable al tacte.
- Que incloguin objectes o complements fàcils de manipular.
- Que incorporin efectes sonors i diferents textures.
- Que no incloguin gaires peces de petita mida o que permetin una còmoda i ràpida classificació de les mateixes al tacte.
- Que tinguin olors agradables segons, bé per discriminar o simplement per percebre.
- Que els seus colors siguin molt vius i contrastats per poder ser detectats per part de nens que disposin d'alguna resta visual.
- Que siguin compactes i no es desmuntin fàcilment.
Suggeriments per a la realització d'adaptacions
- En els jocs de taula, dotar de relleu als taulers per a la seva millor identificació i evitar la mobilitat de les fitxes.
- En tots aquells jocs sigui necessari en els quals consultar texts o instruccions, traduir la informació al llenguatge Braille o dotar de relleu a les indicacions o il·lustracions.
- Incorporar sons, relleus o textures que substitueixin o acompanyin l'estimulació visual.
- Acompanyar les joguines amb enregistraments de veu que substitueixin possibles informacions escrites (per exemple instruccions).
- En els jocs de tauler que incorporin fitxes, dotar aquestes d'algun sistema de subjecció (velcros, sortints, etc.) a fi que no es desplacin involuntàriament durant el joc.
- En estructures per al joc simbòlic que constin de diverses peces pot resultar útil pegar-les per evitar que es desmuntin.
- A les taules de treball o de joc resulta útil posar uns límits en els seus extrems per evitar que caiguin els accessoris.





SEGON CLASSIFICAT EN ELS
Finalista en els 
FINALISTA EN EL
CANAL TWITTER
GRUP EN CATALÀ LES TIC I LA DISCAPACITAT EN FACEBOOK (Seguidors(110)




0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada