RSS2.0

LES TIC I LA DISCAPACITAT

Blog destinat a difondre i assessorar sobre les noves tecnologies de la comunicació i la informació per a les persones amb discapacitat i/o amb necessitats educatives especials.

LEER LA VERSIÓN DEL BLOG EN ESPAÑOL
READ BLOG IN ENGLISH

SenseClic

dilluns, 9 de juny del 2008


Cada persona esta habilitada per utilitzar millors uns perifèrics que no uns altres. La nostra obligació es la de treballar per aconseguir sempre que sigui possible que aquests siguin sempre les eines més ràpides i millors. Per renunciar a un perifèric més normalitzat, sempre som a temps.

En aquesta pàgina fem algunes reflexions a partir de l'experimentació en camp de les metodologies a treballar amb nens i nenes amb problemes motòrics per tal d'introduir-los amb el treball amb l'ordinador amb l'ajuda del ratolí.

En l'experimentació en camp hem descobert que moltes vegades les accions de rebuig d'alguns nens i nenes a treballar amb l'ordinador movent compulsivament el ratolí és la conseqüència d'una manca de domini del procés deguda a les seves pròpies limitacions. Una vegada que poden dominar el procés (encara que sigui minimament), s'estimulen, guanyant capacitat de concentració.

Aconseguir espais de temps de curta durada on els nens i les nenes amb necessitats educatives especials puguin actuar reflexivament són una bona oportunitat per la millora i el desenvolupament maduratiu, emocional i metacognitiu. Aquesta és la primera fita per aconseguir situacions espai-temporals on poder desenvolupar experiències que puguin transformar les expectatives de l'aprenentatge i així poder aconseguir treballar reflexivament les diferents parts del treball de les competències bàsiques adaptades al nivell i capacitats de cada alumne: comptar, comparar, relacionar, observar...

EL LLOC DE TREBALL

  • El ratolí ha de ser el més senzill possible -millor sense rodeta central-
  • El ratolí ha d'estar a sobre de la taula -junt al teclat-. (no amagueu el teclat, encara que en la fase inicial no treballeu amb ell)
  • No deseu el ratolí en safates abatibles, d'aquestes que s'amaguen sota la taula: el ratolí ha d'estar sempre visible i amb unes condicions que permetin l'accessibilitat en tot moment.
  • Ha d'estar en perfectes condicions d'usabilidat -millor els electrònics-
  • El braços dels nens i de les nenes s'han de recolzar a sobre de la taula. Per fer-ho possible s'ha de preparar una cadira que ens permeti graduar la seva alçada a la dels nens i de les nenes que han de treballar amb l'ordinador.
  • El treball sempre ha de tenir uns objectius basats en uns processos. Pintar a sobre d'un programa de dibuix d'una forma compulsiva no es la millor forma d'educar el traç o de treballar l'ordinador com a eina de treball present i futur. Properament es publicarà a la pàgina “Mira.elsmenuscucs” on expliquem més acuradament aquesta i d'altres qüestions.

EL PROGRAMA SENSE CLIC

A més dels nens i de les nenes, també hi ha persones adultes amb problemes motrius derivats de malalties degeneratives de tipus musculars que no poden jugar amb el joc "el solitari" (per exemple) com a conseqüència de dificultats motrius. En aquest sentit Senseclic és una bona eina adaptativa que ajuda a les persones. El podeu obtenir aquí: OBTENIR-PROGRAMA-SENSECLIC

El mecanisme de treball és ben senzill:

  • Entrem el programa Senseclic i el desen minimitzat a la barra d'eines.
  • Executeu el programa o aplicació que voleu treballar.
  • Feu clic a sobre de la icona del programa Senseclic de la barra d'eines.
  • El programa te una propietat "SOBRE-FOCUS" que fa que sempre sigui a sobre de tots els programes.
  • Feu clic a sobre d'activar i ja podeu seleccionar: CLIC. ARROSSEGAR, DOBLECLIC I CLIC-DRET.