RSS2.0

LES TIC I LA DISCAPACITAT

Blog destinat a difondre i assessorar sobre les noves tecnologies de la comunicació i la informació per a les persones amb discapacitat i/o amb necessitats educatives especials.

LEER LA VERSIÓN DEL BLOG EN ESPAÑOL
READ BLOG IN ENGLISH

Estimulació multisensorial en nens amb discapacitat

dissabte, 28 d’agost de 2010

Un Aula d'estimulació multisensorial és una sala amb materials determinats dissenyats perquè els usuaris estiguin exposats a estímuls controlats, amb l'objectiu final d'afavorir el seu nivell d'integració sensorial facilitant així els aprenentatges bàsics i obrint portes a relacions més significatives. És una eina educativa on es conjuguen: l'estimulació i la relaxació.

Un entorn segur amb elements com són la música, les llums de colors, els aromes, les textures. on els alumnes exploren, descobreixen i gaudeixen del món dels sentits i els afectes. Aquest treball es realitza principalment sota la denominació d'estimulació basal amb altres instruments diferents dels sens dubte òptims recursos que ofereix una aula d'estimulació multisensorial.

Què és una Aula Multisensorial?

Es tracta d'un espai físic amb unes característiques determinades on es poden treballar d'una manera diferent els sentits.
Conté recursos que, mitjançant la tècnica, es facilita veure, sentir, tocar, entendre, provar i crear. L'espai multisensorial conjuga l'aproximació curativa i no directiva amb l'aportació de estimulacions sensorials dins d'un entorn específic utilitzat per desencadenar una relació. L'objecte proposat és donar curs lliure a l'experiència sensorial, de buscar la satisfacció, el plaer i el descans, de respectar la motivació i el ritme de la persona. És una dimensió interior i personal, ens ajuda a retrobament de les sensacions més intenses i expressar emocions contingudes

 Funcions
En el treball desenvolupat en aquestes sales es produeixen dues relacions: Relació Terapeuta-usuari: en generar una relació individualitzada, provoca un sentiment de confiança mútua que, si és reforçada, l'equip educatiu del projecte participa de les noves situacions amb l'usuari, coneixent millor les seves reaccions en la vida diària i en el seu entorn familiar .

Relació Usuari-Ambient: La persona discapacitada "juga" en aquest espai amb el seu propi nivell ia partir del desenvolupament del domini sensorial es pot produir una reacció motriu. Davant d'una situació de relaxació es poden millorar els recursos com algunes tècniques com massatge, fisioteràpia o psicomotricitat.

Components
... Podi per columna de llum i bombolles.
 ... Columna de bombolles.
 ... Mazo de fibres òptiques.
 ... Llit d'aigua musical.
... Equip d'àudio.
 ... Elements d'escuma.
 ... Coixí vibromasaje.
 ... Conjunt per estimulació sensomotriu.
... Panell interactiu de llum i so.
 ... Panell tàctil "looping"
. ... Llum UV (llum negra) o accessoris.
 ... Focus i bola reflectant.
 ... Panells de fibres òptiques.
 ... Projector solar Equip transmissor IR

Espais
El convenient per treballar amb diversos tipus de discapacitats és la creació d'una sala amb subespais distribuïts o "racons" amb funcions determinades, com són: Espai visual: amb llums molt suaus a l'inici per adaptar-se al contrast de la llum exterior, escapant de les brusquedats i intensificant els seus efectes una vegada que la vista s'ha adaptat. És convenient treballar amb miralls per crear sensació d'amplitud. Espai de projecció: sobre les parets blanques es projecten efectes d'imatges per captivar l'atenció, evitant les imatges agressives que provoquin rebuig. Espai d'olors i gustos: Ambdós sentits treballen junts, de manera que es poden treballar combinacions com colors i gustos i olors i llum, relacionant simultàniament i combinant segons les necessitats. Espai tàctil: És un espai elemental, ja que les persones amb discapacitat intel lectual utilitzen sovint el tacte per formar-se una imatge de l'entorn. Espai auditiu: es treballa amb dues possibilitats. L'espai silenciós per evitar qualsevol pertorbació exterior indesitjable per tal de transmetre calma i anar incorporant progressivament sons o música per provocar estímuls, o bé la música aplicada per generar ambient o per a suscitar reaccions.

Associacions que disposen d'Aula multisensorial a Espanya:
Asprona - província d'Albacete
-a Villarrobledo, La Roda i Albacete capital. APAC
 - a Talavera de la Reina, i APAC a Toledo. AIDIS
-a Torrijos (Toledo) ASPRODIQ
-a Quintanar de la Orden (Toledo) ASPADES
-Fundació FONT-AGRIA, a Puertollano. CAMINAR
-a Ciudad Real.

Font: http://www.infodisclm.com/atemprana/aulas_estim_multisensorial.html Aula de Estimulación Multisensorial CEEE Santa Rosa de Lima (España)

http://www.juntadeandalucia.es/averroes/ceeesantarosadelima/aula%20estimulacion.html Segueix el blog des de Facebook
_________________________________
Portal web DIVERSITAT FUNCIONAL
http://www.diversitatfuncional.org/
Bloc LES TIC I LA DISCAPACITAT
http://discapacitat.diversitatfuncional.org/